Hur ser lovprocessen ut?
När du har lämnat in din ansökan påbörjas lovprocessen. Processen består av 7-10 steg beroende på om det behövs ett tekniskt samråd i ditt ärende eller inte.
Processen kan se ut så här:
Du skickar in din ansökan med tillhörande handlingar
Mottagningsbeviset fungerar som ett kvitto på att vi har tagit emot din ansökan.
Miljö- och byggnadsförvaltningen granskar handlingarna som kommit in. Efter detta bestäms när tidsfristen på 10 veckor påbörjas. (Beroende på om vi behöver mer tid att handlägga ditt ärende kan det bli förlängt, men inte mer än 20 veckor totalt.) Det finns tre scenarion:
- Om miljö- och byggnadsförvaltningen bedömer att ansökan är komplett från första början (alla handlingar som behövs har lämnats in) räknas tidsfristen om 10 veckor från den dag då vi tog emot din ansökan.
- Om miljö- och byggnadsförvaltningen bedömer att ansökan inte är komplett inom 3 veckor från det att vi tagit emot din ansökan kan du få ett föreläggande om att lämna in komplettering (det vill säga att de handlingar och/eller den information som saknas). När ärendet är komplett räknas tidsfristen om 10 veckor istället från den dag då den sista kompletta handlingen lämnades in.
- Om miljö- och byggnadsförvaltningen bedömer att ansökan inte är komplett inom 3 veckor från den dag då ytterligare underlag lämnats in på ditt eget initiativ kan du få ett föreläggande om att lämna in andra handlingar och/eller mer information. När ärendet är komplett räknas tidsfristen om 10 veckor istället från den dag då den sista kompletta handlingen lämnades in.
Under den här perioden kan det bli aktuellt att berörda grannar och remissinstanser får möjligheten att yttra sig om din ansökan om lov. Under den här perioden kan det också bli aktuellt med nya förelägganden om komplettering (dessa påverkar inte tidsfristen).
Beslut om lov och startbesked ges ibland i samma beslut och ibland i olika beslut.
- Om det inte behövs ett tekniskt samråd i ditt ärende, kan miljö- och byggnadsförvaltningen oftast ge lov och startbesked i samma beslut.
- Även om det inte behövs ett tekniskt samråd i ditt ärende, kan miljö- och byggnadsförvaltningen ändå ge lov och startbesked i olika beslut. Detta om det inte kommit in alla handlingar som behövs för att ge ett startbesked.
- Om det behövs ett tekniskt samråd i ditt ärende meddelar vi detta i beslutet om lov. En inspektör kommer att kalla till det tekniska samrådet så snart det går. För att få påbörja din åtgärd behövs ett startbesked, detta kan du få först efter det tekniska samrådet.
Vid ett startbesked bestäms vilka handlingar som ska lämnas in till miljö- och byggnadsförvaltningen för att få ett slutbesked för åtgärden. Startbeskedet innebär inte att du får påbörja åtgärden direkt efter att du fått startbesked. Åtgärden får påbörjas tidigast fyra veckor efter det att beslutet har kungjorts i post- och inrikes tidningar.
För att få ett slutbesked ska de handlingar som begärdes in i beslutet om startbesked vara signerade som slutförda och inlämnade till miljö- och byggnadsförvaltningen. Vi bedömer utifrån de handlingar som kommit in om åtgärden bedöms vara slutförd.