Artikeln publicerades 12 oktober 2022

Förskolan Backsippan är nominerad till årets hållbara förskola

Priset till Sveriges mest hållbara förskola ska delas ut och förskolan Backsippan i Listerby är nominerad. Nu håller vi tummarna!

-Vi är stolta över nomineringen och att vara en del i en hållbar utveckling! Många bäckar små gör gott i det stora hela, säger Maria Espenkrona-Håkansson och Linn Hedlund.

Backsippan invigdes 2014 och är byggd enligt cradle-to-cradle samt Grön Flagg-certifierade. Det som uppmärksammas i motiveringen för priset till Sveriges hållbara förskola är dock inte dessa förutsättningar utan hur man arbetat med hållbarhet i undervisningen. Motiveringen lyder som följande:

För en Grön Flagg-resa där barnens intresse, engagemang och handlingskraft har bidragit till bevarande av biologisk mångfald i närområdet genom flera samarbeten med bland annat länsstyrelsen och en plantskola. Utöver biologisk mångfald har förskolan under sin hållbarhetsresa också arbetat med återvinning, kompostering och odling. Förskolan har även deltagit i ett projekt tillsammans med Dalarnas Högskola och Linköpings Universitet.

Priset för årets hållbara förskola delas ut av Håll Sverige Rent i samband med hållbarhetsdagen den 11 november. Nu gäller det att hålla tummarna och fortsätta på den inslagna vägen som ska leda oss till målet att även bli Sveriges mest hållbara kommun.

Mer information om priset hittar du i nyheten hos Håll Sverige Rent Länk till annan webbplats..

Du kan läsa mer om förskolan Backsippan här.