Artikeln publicerades 10 juni 2022

Nya rektorer tog ”studenten”

Idag är det dags för gymnasieskolornas 3:or att springa ut från munktrappan i Ronneby. Lagom till studentveckan kunde även tre av Ronneby kommuns rektorer ta emot var sin rektorsnål. Efter tre år med studier på deltid och praktiskt rektorsarbete på skola eller förskola kan nu Åsa Isokoski, Camilla Radovan Movind och Ulrika Ahlberg titulera sig rektor.

Tre kvinnor ler in i kameran

Nyexaminerade rektorer i Ronneby kommun. Från vänster: Camilla Radovan Movind, Ulrika Ahlberg och Åsa Isokoski. Foto: privat

– Även om det är en obligatorisk utbildning för alla rektorer är det väldigt utmanande år. Därför skickar jag ett stort grattis till våra nyexaminerade rektorer, säger utbildningsförvaltningens chef Tobias Ekblad.

Efter tre års utbildning vid Umeå universitet har i veckan Åsa Isokoski, rektor Ekorrens och Fridhems förskola, Camilla Radovan Movind, rektor Parkdalaskolan 4-6 och Ulrika Ahlberg, rektor Backsippans, Prästgårdens och Nyponhusets förskola tagit rektorsexamen och fått ta emot sina fina rektorsnålar.

– Inom förskolan är rektorstiteln fortfarande ny och kan väcka känslor hos barnen, berättar nyexaminerade rektorn Åsa Isokoski och fortsätter:

– Nyligen mötte jag 6-åringarna på en av mina förskolor som verkligen längtar efter att få börja på skolan till hösten. Men de var lite rädda för att bli kallade till rektorn. Det hade det hört någonstans. När jag frågade om de visste vem jag var, så kom svaret direkt: Du är ju vår Åsa. När jag avslöjade att även jag var rektor kom många frågor kring den något skrämmande titeln.

Inom Ronneby kommun får utöver rektorer även biträdande rektorer gå utbildningen som knyter ihop teori och praxis för ledare inom skola och förskola. Under utbildningen möts rektorer från vuxenutbildning, förskola, grundskola och gymnasium och läser tillsammans med fokus på barnens bästa under hela utbildningsresan. Utbildningen innehåller bland annat arbetsrätt, myndighetsutövning, systematiskt kvalitetsarbete, resurshantering och ledarskap.

– Rektorsrollen har säkert förändrats genom åren. Vi är många rektorer inom Ronneby kommun som är närvarande i verksamheten och är kända för eleverna och barnen. Jag vill inte vara någon administratör som styr från ett rektorskontor. Jag är med i verksamheten och driver det kollegiala lärandet för barnens bästa, berättar Camilla Radovan Movind, rektor för mellanstadiet på Parkdalaskolan.

I rektorsutbildningen läggs stort fokus på det egna ledarskapet.

– Utbildningen har gjort mig tryggare i mitt ledarskap. Dessutom har kontakten till andra rektorer från förskola till vuxenutbildning visat mig hur viktigt det är att vi samarbetar mellan de olika utbildningsstegen och ser hela barnens och elevernas utbildningsresa, säger Åsa Isokoski.