Artikeln publicerades 28 januari 2022

Från skolbänken till verkligheten över en natt

Flera verksamheter i Ronneby kommun har brist på personal då smittspridningen har nått väldigt höga nivåer. Läget är ansträngt bland annat på förskolorna och inom funktionsstödsverksamheten. Då valde eleverna på barn- och fritidsprogrammet på Gymnasieskolan Knut Hahn att hjälpa till.

Rasmus Andersson, elev på barn- och fritidsprogrammet på Gymnasieskolan Knut Hahn, hjälper till på Hjorthöjdens förskola

– Det var en självklarhet för mig att tacka ja, när vi fick frågan om vi kunde tänka oss att hjälpa till på förskolorna, säger Rasmus Andersson som läser tredje året på barn- och fritidsprogrammet.

Idag jobbar han sin första dag på Hjorthöjdens förskola, där personalfrånvaron är hög just nu på grund av sjukdom, karantän eller vård av barn. Ett tiotal elever är igång på olika förskolor i kommunen idag och fler uppdrag kan komma, då personalbristen bedöms att påverka verksamheterna även under den kommande veckan.

– Vi är jättetacksamma att eleverna ställer upp. Personalfrånvaron nu är högre än någonsin tidigare. I det aktuella läget i pandemin behövs pragmatiska lösningar och samverkan så att samhällsviktiga verksamheter kan hållas igång, säger förvaltningschefen Tobias Ekblad.

Alla 16 elever i årskurs 3 har anmält sitt intresse och vid behov kan även eleverna i årskurs 2 rycka ut, då det kan bli aktuellt att även hjälpa till inom funktionsstödsverksamheten.

– Jag känner mig väldigt trygg med att våra elever gör ett bra jobb på förskolorna. Eleverna har varit på en 15-veckors lång praktik och studenten är nära, säger rektorn Emilia Jirle.

Eleverna får ersättning för den tid de jobbar inom verksamheten och har goda förutsättningar att söka sommarjobb eller vikariat framöver.

– Vi har med oss erfarenhet att jobba i skarpa lägen. Så vi är redo för framtiden. För mig personligen hoppas jag kunna utbilda mig vidare till idrottslärare. Rörelse är så viktig i vårt allt mer stillasittande liv, säger Rasmus.