Logotype för Tillsammans för Ronneby, grön text samt ett grönt hjärta

Fokusgrupp Varumärket

Platsvarumärket ska vi vårda genom att ta hänsyn till form, färg, arkitektur och material från vårt kulturarv. Att ta tillvara platsens egen kvalitet, identitet och historia och med stolthet bevara den. Vi ska arbeta för det goda värdskapet. Hos oss ska man bli väl mottagen och bjudas på personliga upplevelser som sticker ut. Vi ska vara omtänksamma och hjälpa varandra i sann bruksanda.

Här kommer några exempel på Varumärkets arbete

Den gröna grafiska profilen Länk till annan webbplats. har arbetats fram under ett gediget varumärkesarbete. Den grafiska profilen finns nu tillgänglig för näringslivets företag som vill synas under Ronnebys gröna flagg. Förutom logotyper, hjärtat, typsnitt och symboler finns även bilder, digitala mötesbakgrunder och en powerpoint-presentation som startar upp med en kort intro om Ronneby.

Under den grafiska profilen ligger även Appendix Platsvarumärket Länk till annan webbplats.. Dokumentet är gjort som en guide för företagen att använda i sitt eget bygge av varumärke och presentation av Ronneby, att förstå vikten av ett platsvarumärke och använda dess fördelar. Använder vi alla platsvarumärkets unikitet blir vi starkare genom en allt tydligare bild av Ronneby. Att implementera Appendix Platsvarumärket kommer att bli ett stående arbete under lång tid.

Det händer i Ronneby Länk till annan webbplats., en broschyr som delas ut till kommunens alla hushåll samt till besökare om sevärdeheter och platser att besöka. Finns även i englesk upplaga. Fokus ligger på enkelhet, närhet och uspar (unic selling points), precis som Platsvarumärket beskriver. Broschyren är gjord med tanke på hemester som är än mer aktuellt efter pandemin, att få Ronnebyborna att upptäcka sin egen kommun, att bygga stolthet och ambassadörsskap.

Digitalt frukostmöte under pandemin, där den Gröna Profilen, Platsvarumärkets och årets upplaga av Det händer i Ronneby lanserades. Mötet sändes från Rosenholms Föremålsmagasin för att stärka kopplingen till Platsvarumärket och det kanske mest plats-unika vi har nämligen skeppet Gribshunden, som utgör grunden för kommande museum i Ronneby. I samarbete med Blekinge Museum och Projekt Gribshunden.

Etableringsguide Länk till annan webbplats. med fokus på handel och restaurang har tagits fram som ett verktyg i etableringsarbetets olika kontakter. Dokumentet ger en glimt och känsla av de fina möjligheter Ronneby har för etablering, inflyttning och ett liv i en typisk småstad.

Facebookgrupp BID - Tillsammans för Ronneby Länk till annan webbplats. är en kanal för vårt gemensamma arbete till allmänheten. Gruppen har drygt 900 medlemmar. Här syns inlägg om om stadens förändring, det pågående arbetet, tankar om samarbete för stadskärnans bästa, nyetableringar av verksamehter i stadskärnan samt aktiviteter av olika slag.

Profilprodukter samt webshop för Ronneby, är ett angeläget projekt eftersom det saknas produkter som associeras med Ronneby. Arbetet sker i samarbete med det lokala företaget MerSport. Ett Ronnebymotiv, gjort av lokal förmåga, har uppdaterats och finns nu på t.ex. handduk, frukostbricka, tygkasse och wettexdukar. Även en papperpåse med handtag i den grafiska profilen, en emaljerad mugg med motiv från den gamla källan i Brunnsparken samt ett paraply med rhododendronbild. Arbetet fortsätter.